Rakyat Malaysia kurang minat terhadap bidang keusahawanan adalah
berdasarkan beberapa faktor luaran dan dalaman . Sejak kecil lagi kebanyakan
ibu bapa telah mengalakkan anak-anak mereka untuk menceburi bidang-bidang
tertentu seperti kedoktoran , arkitek , akauntan dan bidang-bidang lain yang
dianggap professional . Ini secara tidak langsung menyebabkan remaja kurang pendedahan
dan motivasi untuk menceburi bidang kesusahawanan . Pelbagai inisiatif telah
dilakukan oleh kerajaan mahupun organisasi swasta untuk mengalakkan remaja
menceburi bidang keusahawanan namun kurang menunjukkan kesan . Contohnya Johor
Corparation yang telah melancarkan BISTARI Entreprenuership Programme bertujuan
untuk mengalakkan penglibatan pelajar institut pengajian tinggi untuk memulakan
perniagaan . Walaubagaimanapun pelajar masih lagi memilih untuk mengisi masa
terluang mereka untuk berkerja di restoran-restoran dan pusat beli belah dengan
alasan bayaran gaji diterima mereka adalah lebih mahal . Sebaggai mahasiswa ,
mereka sepatutnya berfikiran jauh kerana dengan menyertai program-program
begini , mereka dapat menimba ilmu dan pengalaman yang mungkin tidak dipelajari
di universiti .
Rakyat Malaysia juga
beranggapan bahawa bidang keusahawanan ini adalah pekerjaan yang berisiko .
Berbeza dengan bekerja dibawah sesebuah organisasi , memulakan perniagaan
bermaksud mereka akan mempunyai pendapatan yang tidak tetap . Rakyat Malaysia
cenderung memlih jalan pintas untuk semua perkara . Mereka menganggap bahawa
apabila digajikan , mereka dapat menjamin kelangsunggan hidup mereka dengan
pendapatan yang tetap . Namun ini tidak benar sama sekali kerana jika dirancang
dengan sebaiknya , memulakan perniagaan sendiri juga dapat menjamin masa depan
seseorang bukan sahaja dalam jangka masa pendek malah untuk jangka masa panjang
juga . Memulakan perniagaan juga memerlukan seseorang itu untuk mengubah gaya hidup
mereka . Hal ini menyebabkan mereka kurang selesa kerana telah menjadi kebiasaan
mereka untuk bercuti di hujung minggu . Oleh itu , mereka memberi alasan bahawa
perniagaan memerlukan komitmen masa yang banyak dan mereka kurang bersedia
untuk mengubah jadual mereka . Mentaliti begini yang meyebabkan bidang
keusahawanan kurang mendapat sambutan oleh rakyat Malaysia lantas bidang ini
dimonopoli oleh pihak luar .
Bidang keusahawanan juga memerlukan
seseorang untuk bereksperimen dengan perniagaan mereka . Sesebuah pernigaan itu
tidak semestinya bertahan lama dalam industri atas sebab-sebab tertentu .
Contohnya perniagaan penjualan makanan yang selalu berkait dengan trend dan
selera pemakanan masyarakat Malaysia . Jika tiada inovasi dan pembaharuan oleh
seseorang usahawan , organisasi mereka berpotensi untuk gagal dalam jangka masa
panjang . Faktor demografi juga merupakan sebab sesebuah perniagaan tidak dapat
berahan lama . Kurangnya kajian sebelum memulakan perniagaan menyebabkan
perniagaan itu mengalami kesukaran untuk mendapat pulangan yang diharapkan .
Misalnya pembukaan restoran-restoran ‘hipster’ yang menjadi trending di
Malaysia kini . Walaupun semasa mendapat sambutan yang mengalakkan dari
pelanggan semasa fasa awal pembukaan , namun sambutan ini tidak konsisten
malah semakin menurun dari hari ke hari
. Hal ini demikian kerana , makanan yang dijual di kafe ‘hipster’ selalunya
dijual pada harga yang lebih mahal dari restoran-restoran biasa dan kuntiti
yang dijual juga kurang menepati kehendak masyarakat Malaysia .
Satu kajian yang dilakukan
menunjukkan bahawa 50 peratus perniagaan tidak dapat bertahan dalam lima tahun
pertama dan hanya satu per tiga perniagaan yang mampu bertahan selama 10 tahun
pertama . Statistik ini tidak semestinya menunjukkan bahawa sesebuah perniagaan
itu gagal , terdapat sesetengah pernigaan yang dijual kepada pihak lain namun
ini menunjukkan sikap manusia yang mudah berputus asa dalam suatu
kegagalan . Sebaiknya kita mencontohi
usahawan berjaya seperti Elon Musk pengasas SpaceX dan Ceo Tesla , Colonel Harland David Sanders pengasas KFC dan Soichiro Honda iaitu
pengasas Honda . Usahawan-usahawan ini mempunyai zaman kegagalan mereka sendiri
namun sikap tidak mudah berputus asa menyebabkan mereka menjadi berjaya dan
terkenal . Masyarakat Malaysia seharusnya memupuk nilai ini dalam diri mereka .
Satu kegagalan tidak semestinya gagal selamaya . Seperti yang telah dinyatakan
, sekiranya sesebuah perniagaan itu tidak berjaya , kita sepatutnya membuat
kajian dan bereksperimen dengan perniagaan lain supaya kita dapat menemui
formula yang sesuai dengan ekosistem masyarakat Malaysia lantas merentas ke
peringkat global .
Kesimpulannya , kurangnya
minat rakyat Malaysia untuk menceburi
bidang keusahawanan adalah bukan disebabkan faktor kewangan kerana terdapat
banyak pihak yang telah menyedia pelbagai inisiatif pinjaman wang mahupun
penajaan . Kurangnya minat rakyat Malaysia terhadap keusahawan adalah
disebabkan metaliti rakyat kita yang telah dipupuk sejak dari kecil untuk
selesa dengan apa yang sedia ada dan tidak berani mengambil risiko . Maka ,
kita sebagai generasi yang mendatang harus mengubah mentaliti ini kearah yang
positif kerana masa depan negara terletak di genarasi muda kini .
MUHAMMAD AMMAR ZHARFAN BIN MD RASUL
Comments
Post a Comment